به گفته هیات دولت و تیم رسانه ای آن، مدتی است که سازمان صدا و سیما به قصد تخریب عملکرد های دولت، شروع به برنامه سازی در ژانرهای مختلف کرده که در این راه از برنامه های گفتگو محور تا مستند، برای تاثیر گذاری بر افکار عمومی، بهره برده است. با این حال اساساً این شکل از برنامه سازی ها چقدر حرفه ای است؟ آیا رسانه ملی می تواند در قالب یک رسانه گروهی و حزبی عمل کند؟

      دکتر بیژن نفیسی مدرس رومه نگاری در این باره به سایت شفقنا رسانه می گوید: طبیعتاً یکی از نقش های رسانه، داشتن نگاه نقادانه به مسائل است. ولی در کنار آن باید فرصت پاسخگویی به نقد های مطرح شده را برای طرف مورد انتقاد فراهم کرد. این نه تنها برای رسانه ملی بلکه برای سایر رسانه ها هم صدق می کند و پویایی آن رسانه را نشان می دهد. از طرفی این کار به نوعی سبب جذب مخاطب می شود. چراکه مخاطب می بیند نظر موافق و مخالف کنار هم آورده می شود و به راحتی می تواند قضاوت کند و راه درست تری در تصمیم گیری هایش پیدا کند.

     او با اشاره به تاثیر گذاری موقت این نوع از عملکرد صدا و سیما بر مخاطبان توضیح می دهد: اگر رسانه بخواهد یکسویه به موضوعات نگاه کند، یک نوع جهت گیری خاصی پیدا می کند و طبیعتاً تاثیرش را بر روی مخاطب از دست می دهد. ممکن است این کار در کوتاه مدت اثر آنی بگذارد ولی در دراز مدت تاثیر خود را کلاً از دست می دهد. چون مخاطب بعد از مدتی متوجه می شود که مسائل انتقاد گونه به صورت یکسویه و یکطرفه مطرح می شود و به این فکر می افتد چرا این رسانه نکات مثبت را هم بیان نمی کند. خب این مسئله در دراز مدت باعث سلب اعتماد مخاطب می شود. می دانید که اعتبار منبع مسئله مهمی در جلب اطمینان مخاطب است، بخصوص برای رسانه هایی که می خواهند مخاطب وسیع تری را تحت پوشش خود قرار دهند.

     دکترنفیسی حفظ اعتماد مخاطب را عامل مهمی برای هر رسانه می داند و بیان می کند: در مباحث رسانه ای نکته مهم این است که به دست آوردن اعتماد مخاطب به کندی صورت می گیرد ولی از دست دادنش به سرعت. به عبارتی بدست آوردن اعتماد مخاطب زمان بر و سخت است و نیاز به برنامه ریزی دارد تا در دراز مدت بتوانیم مخاطب زیادی جذب کنیم. دقت داشته باشید که در حال حاضر نگاه انحصاری بر روی رسانه ها وجود ندارد چرا که در کنار تلویزیون، صدها کانال ماهواره ای هم وجود دارد و این خود زمینه ای را فراهم می کند تا ما را مجبور کند که بر اساس واقعیت ها اخبارمان را منعکس کنیم چون در حال حاضر به دلیل شکستن انحصار، فرصت مقایسه برای مخاطب فراهم شده است.

     این رومه نگار پیشکسوت در پاسخ به این سوال که این نوع برنامه سازی ها بر چه نوع مخاطبانی اثر گذار است؟ توضیح می دهد: این نوع عملکرد صدا و سیما شاید در کوتاه مدت بر اقشار خاصی تاثیر بگذارد ولی در دراز مدت تاثیر خود را از دست می دهد و این تناقض ها خود را نشان خواهد داد. به عبارتی این نوع عملکرد بر روی مخاطبانی که نگاهی سطحی به مسائل دارند، تاثیر گذاری بیشتری دارد ولی بر افرادی که عمقی تر به مسائل نگاه می کنند تاثیر گذار نیست، چون فقط صداوسیما نیست بلکه رسانه های دیگری هم هستند و به ما فرصت تامل درباره آن موضوع خاص را می دهند. بنابراین چنین عملکردی از رسانه ملی، بر مخاطبی که اهل تفکر و تفحص باشد به سادگی اثرگذار نیست.

     او در پایان به صدا و سیما توصیه می کند: بخش های مختلف شورای ت گذاری صداوسیما باید بر روی عملکردهایش ارزیابی هایی انجام دهند و متناسب با آن تغییراتی بنیادی تر اعمال کنند و منفعل نباشند.

 

رسانه ,مخاطب ,تاثیر ,     ,برنامه ,سیما ,اعتماد مخاطب ,تاثیر گذاری ,برنامه سازی ,وجود ندارد ,نگاه انحصاری ,آوردن اعتماد مخاطب منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

پدافند غیرعامل ، مقاومت و بازدارندگی بی بی نیوز مجله نوشین Namehibe be... ادکلن گودگرل آژانس آرزوی آسمان آبی دانلود جدیدترین آهنگها،كد پیشواز،تم،زنگ خور و ... نعلینج nsliterae